Lesstijlen

Probeer te achterhalen waar je lichaam nu behoefte aan heeft, maar ook wat het aankan op dit moment.

We beschrijven hier kort de verschillende lessen die we in Yoga & Co aanbieden.

Je kan zowel met een abonnement, 10-beurtenkaart als met een proevertjeskaart terecht in alle lessen.

Hatha

In deze lessen ligt de nadruk op het versterken en soepel maken van je lichaam en het verhogen van de concentratie. We werken naar en met een rustige en regelmatige ademhaling. De asana’s (houdingen) worden los van elkaar beoefend, aangehouden en volledig losgelaten voor er naar een volgende pose wordt toegewerkt.

Vinyasa

Vinyasa betekent ‘flow’. Het is een actieve yogastijl waarin yogahoudingen aan elkaar zijn verbonden. Ademhaling en beweging zijn gesynchroniseerd. Iedere les bestaat uit een creatieve aaneenschakeling van poses. Anders dan de vaste serie van Ashtanga is elke Vinyasa-les anders. Er is ruimte voor variatie en er wordt vaak gewerkt rond specifieke aandachtspunten, zoals heupopeners, flankstretches, backbends… 

Yin

Yin yoga is een rustige les waarbij je dieper in liggende en zittende yogahoudingen gaat. Je blijft voor een wat langere tijd (enkele minuten) in een pose om ruimte te brengen in je lichaam en bindweefsel te stimuleren. Deze yogastijl werkt ook in op meridianen en brengt de geest tot rust.
In deze les wordt gebruik gemaakt van verschillende hulpmiddelen zoals blokken, riemen, bolsters en dekens. Dankzij deze props kan je makkelijker in een houding komen en blijven.

Yin/Yang

Hier mag je een afwisseling verwachten van rustige Yin-houdingen, die werken op een diepe stretch, met Yang-poses die de energie in het lichaam activeren.
Sommige lessen beginnen dynamisch (Yang) en eindigen rustig. In andere starten we met Yin-poses gevolgd door een meer energiek gedeelte. In ieder geval is er altijd een gebalanceerde combinatie van rust en beweging.

Relax & Restore 

Een combinatie van Restorative Yoga en Yoga Nidra. Zachte en weldadige vorm van yoga, die door iedereen kan beoefend worden.

In deze lessen ondersteunen we het lichaam bij de poses d.m.v. bolsters, dekens, blokjes, riemen, extra handdoeken enz. Zo word je gestimuleerd om los te laten en kan je lichaam ontspannen en zacht worden. Er is immers weinig tot geen spiercontractie. Als spanning loskomt, krijgt het lymfesysteem een boost. De relaxatietechnieken uit Yoga Nidra helpen de balans te herstellen tussen lichaam en geest. Een aanrader voor wie kampt met chronische pijn, vermoeidheid, burn-out of andere medische klachten die een dynamische sportbeoefening in de weg staan of voor iedereen die gewoonweg wil tot rust komen en ontspannen. 

Ashtanga

Dit is één van de meest dynamische vormen van yoga. Het is een energieke en vloeiende stijl van yoga en een fantastische oefenvorm om een sterk en gezond lichaam te krijgen. Ashtanga yoga vloeit, stroomt en ademt. Elke houding wordt op een vaste manier ingezet, volgehouden en afgesloten. Niet voor beginners.