Lesstijlen

Probeer te achterhalen waar je lichaam nu behoefte aan heeft, maar ook wat het aankan op dit moment.

We beschrijven hier kort de verschillende lessen die we in Yoga & Co aanbieden.

Je kan zowel met een abonnement, 10-beurtenkaart als met een proevertjeskaart terecht in alle lessen.

Hatha

In deze lessen ligt de nadruk op het versterken en soepel maken van je lichaam en het verhogen van de concentratie. We werken naar en met een rustige en regelmatige ademhaling. De asana’s (houdingen) worden los van elkaar beoefend, aangehouden en volledig losgelaten voor er naar een volgende pose wordt toegewerkt.

Vinyasa

Vinyasa betekent ‘flow’. Het is een actieve yogastijl waarin yogahoudingen aan elkaar zijn verbonden. Ademhaling en beweging zijn gesynchroniseerd. Iedere les bestaat uit een creatieve aaneenschakeling van poses. Anders dan de vaste serie van Ashtanga is elke Vinyasa-les anders. Er is ruimte voor variatie en er wordt vaak gewerkt rond specifieke aandachtspunten, zoals heupopeners, flankstretches, backbends…

Yin

Yin yoga is een rustige les waarbij je dieper in liggende en zittende yogahoudingen gaat. Je blijft voor een wat langere tijd (enkele minuten) in een pose om ruimte te brengen in je lichaam en bindweefsel te stimuleren. Deze yogastijl werkt ook in op meridianen en brengt de geest tot rust.
In deze les wordt gebruik wordt gemaakt van verschillende hulpmiddelen zoals blokken, riemen, bolsters en dekens. Dankzij deze props kan je makkelijker in een houding komen en blijven.

Yin/Yang

Hier mag je een afwisseling verwachten van rustige Yin-houdingen, die werken op een diepe stretch, met Yang-poses die de energie in het lichaam activeren.
Sommige lessen beginnen dynamisch (Yang) en eindigen rustig. In andere starten we met Yin-poses gevolgd door een meer energiek gedeelte. In ieder geval is er altijd een gebalanceerde combinatie van rust en beweging.

Restorative

Restorative yoga is een zeer zachte en weldadige vorm van yoga, die door iedereen kan beoefend worden. Het is een yin-vorm (vrouwelijk, passief) die ook wel de yoga van ‘zijn’ genoemd wordt. Het is de tegenhanger van de yang-yogavormen (mannelijk, actief), die gericht zijn op ‘doen’. Yin brengt yang in balans en omgekeerd.

In Restorative Yoga ondersteunen we het lichaam bij de poses d.m.v. bolsters, dekens, blokjes, riemen, extra handdoeken enz. Zo word je gestimuleerd om los te laten en kan je lichaam ontspannen en zacht worden. Er is immers weinig tot geen spiercontractie. Als spanning loskomt, krijgt het lymfesysteem een boost. In die zin kan Restorative Yoga je helpen je lichaam te helen en de balans te herstellen tussen lichaam en geest. Een aanrader voor wie kampt met chronische pijn, vermoeidheid, burn-out of andere medische klachten die een dynamische sportbeoefening in de weg staan.

Draag comfortabele kleding die je warm houdt, want je blijft in elke houding 5 tot wel 20 minuten liggen.

Ashtanga

Dit is één van de meest dynamische vormen van yoga. Het is een energieke en vloeiende stijl van yoga en een fantastische oefenvorm om een sterk en gezond lichaam te krijgen. Ashtanga yoga vloeit, stroomt en ademt. Elke houding wordt op een vaste manier ingezet, volgehouden en afgesloten. Monica nodigt jullie uit om samen met haar de verschillende beginposes van de Ashtanga yoga te beoefenen (inclusief de zonnegroet A en B = Surya Namaskara). De les wordt stap voor stap opgebouwd en tevens worden er differentiaties getoond. Elk lichaam is namelijk anders.

Yogalates

In deze yoga & pilates fusionles combineer je het beste van yoga en pilates in één practice. De staande en zittende houdingen uit de yoga worden afgewisseld met dynamische pilatesoefeningen. De oefeningen worden uitgevoerd met een bewuste ademhaling. Yogalates is de ideale practice voor mensen die willen ontspannen, maar tegelijkertijd hun lichaam willen trainen.

Yoga Nidra

Yoga Nidra (‘de yogaslaap’) is een meditatievorm die in combinatie met bepaalde ademhalingstechnieken kan zorgen voor een diepe staat van ontspanning. Deze yogastijl voert spanning op lichamelijk, emotioneel en intellectueel vlak af, verbetert de slaapkwaliteit en het concentratievermogen. Het geeft je handvaten om stress de baas te blijven.  

Kom de stilte in geest en lichaam ervaren. Ontspan en herbron.

Deze vorm van yoga is voor iedereen toegankelijk.