Lesstijlen

Probeer te achterhalen waar je lichaam nu behoefte aan heeft, maar ook wat het aankan op dit moment.

We beschrijven hier kort de verschillende lessen die we in Yoga & Co aanbieden.

Je kan zowel met een abonnement, 10-beurtenkaart als met een proevertjeskaart terecht in alle lessen.

Hatha

Zonnegroet A of B leer en beoefen je in iedere les.

In deze lessen ligt de nadruk op het versterken en soepel maken van je lichaam en het verhogen van de concentratie.

We werken naar en met een rustige en regelmatige ademhaling.

De houdingen worden los van elkaar beoefend, aangehouden en volledig losgelaten voor er naar een volgende pose wordt toegewerkt.

Vinyasa

Vinyasa betekent ‘flow’.

Het is een actieve yogastijl waarin yogahoudingen aan elkaar zijn verbonden. Ademhaling en beweging zijn gesynchroniseerd.

Iedere les bestaat uit een creatieve aaneenschakeling van poses. Anders dan de vaste serie van Ashtanga is elke Vinyasa-les anders.

Er is ruimte voor variatie en er wordt vaak gewerkt rond specifieke aandachtspunten, zoals heupopeners, flankstretches, backbends…

Yin

Yin yoga is een rustige les met liggende en zittende houdingen.

Je blijft voor een wat langere tijd (enkele minuten) in een pose om ruimte te brengen in je lichaam en je bindweefsel te stimuleren.

Deze yogastijl werkt ook in op meridianen en brengt de geest tot rust. Korte meditatie- en ademhalingsoefeningen maken deel uit van de les.

Er wordt gebruik gemaakt van verschillende hulpmiddelen zoals blokken, riemen, bolsters en dekens om makkelijker in een houding te blijven.

Yin/Yang

Een gebalanceerde combinatie van rust en beweging.

Hier beoefen je een afwisseling van rustige yinhoudingen (meditatieve stretch), met yangposes die de energie in het lichaam activeren.

Sommige lessen beginnen dynamisch (Yang) en eindigen rustig. In andere starten we met Yin,  gevolgd door een meer energiek gedeelte.

Ashtanga

Dit is één van de meest dynamische vormen van yoga.

Het is een energieke en vloeiende stijl van yoga en een goede praxis om een sterk en gezond lichaam te krijgen.

Ashtanga yoga vloeit, stroomt en ademt. Elke houding wordt op een vaste manier ingezet, volgehouden en afgesloten.

Yogalates

Yogalates is een combinatie van yoga en pilates.

Deze les zorgt voor een toename van flexibiliteit, energie en spierkracht. Je lichaamshouding en -bewustzijn verbeteren.

De oefeningen helpen bij rugpijn, stramheid, maar ook bij het losmaken van spanningen.

Relax & Restore

Een mix van Restorative Yoga en Yoga Nidra.

Zachte en weldadige vorm van yoga, die door iedereen kan beoefend worden.

In deze lessen ondersteunen we het lichaam bij de poses d.m.v. bolsters, dekens, blokjes, riemen enz.

Er is weinig tot geen spiercontractie in de houdingen. Je lichaam wordt gestimuleerd om los te laten en zacht te worden.

Een aanrader voor wie kampt met (chronische) pijn, vermoeidheid, burn-out of voor wie tot rust wil komen en ontspannen.

Stoelyoga

Zittend of staand, met de stoel als ondersteuning.

Dit is de perfecte oefenvorm voor mensen voor wie het moeilijk is om aan de reguliere yogalessen deel te nemen.

Maar … iedereen kan baat hebben bij deze yogavorm; onderschat de impact en intensiteit ervan niet.

Doe je bureauwerk, dan kan je deze oefeningen makkelijk toepassen thuis of op kantoor om spanningen los te werken en te voorkomen.

 

Mindful Yoga

Een rustige les voor wie op een zachte manier wil bewegen, mediteren, mindful ademen.

Voor mensen met burn-out of andere  gezondheidsklachten, maar ook voor iedereen die zich aangesproken voelt door de omschrijving van deze lesstijl.

Kundalini

Elke les is telkens een andere ervaring.

Dit is een dynamische yogavorm om balans te herstellen en die voor iedereen toegankelijk is.

We werken met gevarieerde technieken: ademhalingsoefeningen, een welbepaalde serie oefeningen (kriya’s), mantra’s en meditatie.

Kundalini yoga is heel persoonlijk. Het is zachte bewustwording waardoor je zelf sterker en zelfzekerder in het leven komt te staan.

Opgelet!
Voor Start-2-Yoga dien je op voorhand in te schrijven.
Dat kan via info@yogaenco.be.

 

Start-2-Yoga

Voor wie wil starten met yoga.

Voor wie de eerste stap naar een gewone groepsles moeilijk is.

Voor mensen die al aan yoga doen, maar een opfrissingscursus en meer basisbagage willen.

De docent gaat op een laagdrempelige manier met jou op pad en maakt je wegwijs in de vele yogastijlen.

Je maakt kennis met een reeks basishoudingen. De zonnegroet, een aantal ademhalingstechnieken en een kort stukje theorie komen aan bod.

Hot Yoga

Afhankelijk van de stijl die je kiest, is de les meer of minder intens.

De zaal wordt verwarmd door infraroodpanelen. Naargelang de stijl variëren de temperaturen van 25° tot 35°.

De warmte zorgt ervoor dat je lichaam sneller opgewarmd raakt, dat je makkelijker kan ontspannen en dieper in poses kan duiken.

 

Hot XXL 90’: vaste serie van 26 poses en 2 ademhalingsoefeningen. Dit is de meest intense les: 38°.

Hot XL 90′: vaste serie van 26 poses en 2 ademhalingsoefeningen. Deze les is iets minder intens en de temperatuur ligt wat lager: 34°.

Hot Stretch 90′: combinatie van yin poses en stretchoefeningen bij 30°.

LEES VOLGENDE INFO GOED DOOR VOOR JE NAAR DE LES KOMT!